From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

9 maj 2010

Jag aktar mig för jätteglada nykterister

Märkliga, frihetskrävande, befriande och tankeväckande Quetzala Blanco säger i senaste underbara Bon

’Jag tror ibland att de där människorna som måste ha strikt dräkt och vara extremt kontrollerade egentligen är rädda för att explodera ut i galenskap. Därför tycker jag att jätteglada nykterister är läskiga.’

Ja det kan du haja tänker jag, eftersom jag inte kan ha strikt dräkt och inte är rädd för att explodera ut i galenskap utan tycker att det är frigörande och sant – ärligt mot mig själv och mot andra. Så vad vet jag? De i dräkt kanske inte alls är på väg att explodera. De kanske kan ta vilken skit som helst, begränsa sig enligt alla möjliga regelverk, bara hålla med och vara nöjda med det. Eller så kan de i sin dräkt armbåga sig fram på det sätt som krävs.

Men de jätteglada nykteristerna går inte att förneka att de är jätteläskiga. Man stöter på dem lite var stans. Det är de fruktansvärt stressade, de har knepiga förhållanden, känner sig inte uppskattade på jobbet och får inte ekonomin att gå ihop, och ändå ler de galet, är fyllda av hysterisk energi som ska dölja tröttheten och stöta bort ytterligare svårigheter.

Det är det onaturliga som avslöjar dem. De flesta människor är känsliga för det onaturliga. Det motsägelsefulla framstår som opålitligt, falskt, ogreppbart. Bara de som inte vill veta sanningen ignorerar det och märker inget. Det kanske finns de som trivs med sitt liv i strikt dräkt, kanske exploderar de en dag men om det inte är à la Gordon Gekko så är de jätteglada nykteristerna mycket läskigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar