From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

20 juni 2010

Prinsar från Plikt till Tid till Kärlek


Plikten framför allt, gick bort 15e september 1973


För Sverige - i tiden, tog över 15e september 1973


Jag älskar dig så, föddes 15e september 1973

Jag trodde jag hade fått en överdos av det uttjatade kungliga bröllopet, men det var inte så. Det var bara väldigt tråkigt att ta del av förberedelser och detaljer kring ett bröllop. Jag är ju så helt ointresserad av dem - bröllopen.

Men i fredags när vi på Djurgårdsfärjan fick börja snirkla oss mellan ubåtar och fartyg började jag känna att det är fest på gång, och igår när granngänget på landstället i Norrtälje började dra sig in i sina stugor för att titta på bröllopet, var det solklart – kungliga bröllop måste ses.

Sen var det bara att låta sig sugas in i gemenskapen. Få andra spektakel i Sverige har ett liknande genomslag. Det är någon fotbollshyllning i Rålis för 15 år sen som hägrar i minnet, minns inte om det var något bråk på stan då, men det var det i alla fall inte igår. Det var bara glada människor som alla hade samma mål - att med en vink från brudparet få känna sig lite stolta över den svenska historien och över de fina förebilder och symboler som vårt kungahus utgör. De är vår favvo real life serie med karaktärer som vi älskar, hatar, känner för och med. Och fotboll har samma roll och funktion vad jag förstår.

Kungahuset återgäldar våra skattepengar med stilig marknadsföring, historia och symboler som ger stolthet åt många svenskar när politiker får oss att skämmas, glamour i allas vardag, fantastisk festlighet och underhållning när alla är vänner på stan och vi får känna oss trygga, och sist men inte minst - en äkta kärlekssaga!

Jag tror verkligen inte på det fyrkantiga format som kyrkan predikar, men jag betalar ändå kyrkoskatt av samma anledning som jag sympatiserar med vårt kungahus - de fyller ett behov för många som ingen annan institution kan eller vill fylla. Eller åtminstone är jag högst skeptisk till att det skulle dyka upp ersättare om de inte fanns.

Daniel gjorde ett fantastiskt jobb igår i att kanske bara vara kär! Inför miljontals människor vågade han i ord uttrycka kärlek. Han förvandlades i samma sekund från lycksökare, tråkmåns, gemen och alla andra mindre bra adjektiv till den ende rätte och förebild. Han blev Prins Daniel av folket. Hade han varit av blått blod tror jag att fler hade velat avsätta hela kungahuset, men nu är han av kärlek och för historien i såpan vidare på ett trovärdigt sätt.

Det är klart att kungahus och Eurovision Song Contest till stor del är kommersialism, men om många människor blir engagerade för en gemensam sak, blir vänliga mot varandra och känner att de ingår i en varm gemenskap, är det parallella krafter i gemensam verkan.

Slutsatsen är kanske att Kärlek + Kungahus = Stolthet, Medkänsla, PR, Glädje och mer

eller att fotboll, kungahus och Eurovision Song Contest är samma sak!



Mer om bröllop och gemenskap
Winning Trend of Hope in Eurovision Song Contest

Victoria, Daniel, frillor, fruar och herrar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar