From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

11 apr. 2011

Vad vill jag ha av public service på webben?

Jag jobbar sedan någon månad tillbaka inom public service, svti barnwebb närmare bestämt. Det är enormt... enormt. Inte enormt som Stardoll. Stardoll har 100 miljoner medlemmar, finns i 238 länder varav t ex Polen och Brazilien är giganter, har en timespent på 20-40 min och sjukt många pageviews per användare.

Istället pratar jag numera ofta om 'samiska' och 'teckenspråk'. Det finns aldrig några önskemål från varken user sales eller annonsteam. Allt utgår alltid från målgruppens behov och vilka målgrupper som har behov. Som en drömvärld på rosa moln när vi pratar barnproduktion.

Men det dyker upp en hel del frågetecken som är svåra att förstå när man börjar tänka metrics, mål och uppdrag. I mitt arbete har de med webben att göra. Det är frågetecken som har uppkommit med nya medier i nya tider och som inte har några sanna svar än. Och det dyker konstant upp fler. Här är några från månadens håv.

- Finns det något egenvärde i att dra folk till svt.se om fler i målgruppen kommer ha chans att hitta materialet på YouTube?

- Ska svt.se erbjuda sina program översatta till teckenspråk/andra språk eller ska de erbjuda programvaror för att översätta allt webbsänt material till teckenspråk/andra språk för att utbudet inte ska bli enahanda?

- Barn och vuxna kan hitta lika bra och roliga spel, quizz och lekar gratis på annat håll på nätet. Ingår den mer underhållande webbproduktionen utöver svtplay i public service uppdrag alls? Ja kanske om de som betalar vill ha det innehållet, den förlängningen av tv-koncepten?

- Trots det seriösa försöket att erbjuda mångfaldigt och neutralt utbud, missar man ändå flera målgrupper. Behövs det fler avsändare under samma tak för att lyckas? Skulle vem som vill få publiceringsrätt under public service tak - klasser, skolor, institutioner osv? (jag pratade med Richard Gatarski idag och det här är hans stora fråga - 1000 tack för tankeväckarna!)

Det finns många fler frågor, de dyker säkert upp här med tiden. Min frågvishet hade kunnat skapa frustration - för mig och för kollegorna, men istället står alla nya ansikten jag möter med öppna dörrar. Alla är nyfikna, sugna och ivriga på framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar