From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

9 aug. 2011

Coachning Personligt Varumärke och SMO FutureGames

Här är minnesanteckningar till studenterna på FutureGames efter dagens snack om portfolios och nätnärvaro.

- Definiera vad du vill att en rekryterare/uppdragsgivare ska uppfatta om dig när de söker på google och när de kommer till din sida.

- Var personlig, inte privat. En privat blogg eller feed hör inte ihop med den professionella, men en personlig ger något för att lära känna dig bättre. Det kan t ex handla om dagliga framsteg i projektet du jobbar på, egna tankar kring speldesign och spel, vad din son tycker om dina alster, någon annan konstform du håller på med eller om du har något annat sidointresse som du brinner för.

- Våga stick ut med det som definierar dig. Ni har alla jysst material, ingen kommer minnas ditt namn, vad ska de minnas dig för? (Det var Jesper Jäders http://soneat.se/# som jag försökte leta reda på som med ett omfattande grafiskt intryck stack ut i mängden, Ivan Boström har påbörjat en kul extra fördjupning i 'game design' och jag känner mig fortfarande nyfiken på Joachims Spotify-lista)

- Låt andra kommentera dina bloggposter eller ditt arbete - du får feedback, ger en bild av dig själv som villig att få feedback och får förbättrat resultat i google sök. Du får också andra att engagera sig aktivt i ditt arbete.

- Lägg upp en profil med ditt CV på LinkedIn. Sök reda på gamla arbetsgivare och vänner och skicka förfrågan så att du finns med i kluster av folk så att den som surfar runt kan hitta till dig. Det går att själv ändra den angivna adressen till ditt konto till en med ditt namn för bättre sökoptimering.

- Som artist kan du visa din företagsmässiga sida med att lägga upp sina verk till försäljning på t ex zazzle.se, deviantart.com eller 'ansöka' till att sälja hos nordicarthouse.com. Har man tur säljer de och köparna blir gratis reklampelare och hängivna fans.

- Twitter är ett bra ställe att starta dialog med personer du har något gemensamt med, som har intresse av dig och/eller som du har intresse av. Det är lätt att visa framfötterna för potentiella arbetsgivare. Döp kontot till det namn du använder för bättre sök och lättare att hitta dig.

- Feedburner skickar automatiskt ut dina bloggposter eller annan feed på t ex Facebook, Twitter och Google+.

- Om du embeddar (med en WordPress plugin) dina senaste Twitterkommentarer kan det fungera istället för blogg, som en personlig, aktuell och aktiv display.

- lätt upp tungt material på youtube, vimeo, scribd eller slideshare. Det blir lätt att dela och embedda för andra och dig själv och du skapar ytterligare en sökträff.

- leta reda på plugins till wordpress för att tex
- lägga till metataggar. Det ska vara ditt namn plus några nyckelord som du skulle vilja att någon som söker hittar dig med.
- lägga till följa och dela med sig knappar

Här tycker jag att de lägger in sånt plåtter som några av er är rädda för på ett ganska snyggt sätt. http://feber.se/iphone/art/218915/mega_mall_story_ser_ut_att_bli/

- Även bildgallerier går att bygga upp som poster och feeds för att lätt kunna uppdateras och få metataggar för bättre sökresultat.

- Den konstanta 'About Me' tabben tycker jag är den samtliga behöver tänka lite nytt kring. En lista med länkar till tidigare arbetsgivare, utbildningar, inspiration, vänner, bloggar ni läser osv ger inte bara sökförbättringar utan är tydligare och mer spännande än en ganska opersonlig 'Jag har gått på x och tyckte det var spännande.' Lägg sedan till vad jag ska minnas er för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar