From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

11 dec. 2011

Släpp sargen - våga vingla och mingla

Johan Ronnestam lämnade ett meddelande på Facebook 'Du, kan inte du köra en pecha kuscha, vi behöver könsutjämna lite?'. Jag hade en timme tidigare sett infon om nätverkskvällen och tänkt att det kändes som ett givet besök för att få lite inspiration i decembermörkret.  Men sådana här sammanhang blir lätt lite ointressanta när det är ett ganska homogent gäng killar i ålder ca 30-50 som presenterar sina funderingar och erfarenheter och min ståndpunkt är att tjejer måste sluta tacka nej till att delta, för står det ingen tjej där kommer ingen annan våga eller vilja ställa sig där heller. Jag tänker att jag kan ge ett annat perspektiv, några andra exempel och förhoppningsvis bidra till att normalisera bilden av tjejer som talare, men också visa att man kan våga prata utan att vara hur cool och bra som helst på scen. En del är det och det är alltid imponerande, medan andra har något att säga utan att vara lika briljanta talare.

20 slides på 20 sekunder vardera är kravet på en pecha kucha, på automatspeed- ganska läskigt. Innan jag tackade ja tänkte jag först efter så att jag hade en story, något att berätta men det där med det ovana tempot hann jag bara inte öva på, utan det fick bli en första gångens testomgång på plats. Klart det är lite nervöst innan, men man måste ju utmana sig själv. Det är otroligt kul att testa något som känns ovant och oprövat. Man lär sig ju något.

Det var jag och elva killar som en efter en stakade oss fram med varierad framgång för en kanske 50 man stor publik varav 5 kvinnor. Efteråt fick jag frågan från flera om varför så få tjejer vill delta. Jag kan ju inte svara för alla, men jag vet att när det kallas till kvinnliga nätverkskvällar med kvinnliga talare är det fullsatt och på geekgirl meetup kör ca 50 tjejer halvtimmespresentationer under två heldagar varje halvår. Tjejer pratar gärna med och för andra tjejer men tror inte att killar ska vara intresserade av det de har att säga. Och att lyssna på bara killar en kväll - nej då stannar de hellre hemma, det förknippas inte med inspiration.

Det är alltså viktigt att det finns tjejer som tackar ja. Om någon frågar mig måste jag tro att det jag har att säga är av intresse för andra. Jag har spännande erfarenheter från att delta i en snabbväxande organisation, från en miljoncommunity och från interaktiva användarbeteenden som få andra i Sverige har. Varken jag eller andra har någon fördel av att jag sitter och trycker på den själv.

Och just i torsdags rådde den mest opretentiösa, gemytliga och tillåtande stämning man kan tänka sig. Man får bara skratta åt sig själv när tidsintervallen går åt pipsvängen, åt Fredrik Marcus briljanta svada, åt Per Axboms magiska berättarteknik (hitta hans preso på länken), åt Roman Pixells till att börja med obesvarade försök att få en lunchdejt och åt Richard Gatarski som precis som alltid låg lite före. Men det kan man bara göra om man vet att det man har att säga är av värde.
Här är mina slides från 'Släpp sargen - våga vingla och mingla'

2 kommentarer:

  1. Hej Malin!

    Vilken intressant blogg, glad att jag hittade den! Det blir med säkerhet fler besök framöver. Tittade också på din slide ovan, och blev nyfiken så jag startade ett konto. Nu undrar jag hur du gör för att få dina presentationer i blogginläggen? Skulle vara så praktiskt att kunna lägga upp grejer i den blogg jag använder tillsammans med eleverna.

    SvaraRadera
  2. Skapa konto på slideshare.com och ladda upp din powerpoint där och ta embedd-koden till bloggsidan./malin

    SvaraRadera