From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

4 juni 2012

Jag är en översittarfeminist


'Ojojoj när man är ung och inte har fattat något alls...' Så ska man inte kommentera någonting helt galet. Det krävs lite mer saklighet än så. Det är osäkert om ungdom har med saken att göra alls och det går inte att veta allt. Jag är bara en dryg översittare och har inte fått någon att förstå någonting med den kommentaren. Jag gjorde precis samma sak för ett par veckor sedan när jag såg en dokumentär på SVT om skönhetsoperationer, med samma helt bakåtsträvande resultat. Översitteri är inte en bra metod för att uppnå förändring.

Just när det gäller kvinnor som inte förstår bättre tappar jag ofta helt tålamodet. Kvinnor får bara inte vara de som ser till att vi fortsätter leva under pressen av galna ideal.


Sist jag gick i högklackat och kortkjol bestämde jag mig för att aldrig mer utsätta mig för att tvingas gå med korta steg istället för långa för att inte kjolen skulle åka upp till midjan. Det är inte värt det. Det valet är lätt att göra. Ingen kommer notera att jag väljer byxor eller längre kjol. Den typen av val var inte lika lätta för inte så länge sedan. Som tur är 'får' eller snarare sportar kvinnor idag utan långkjol. Det är upp till oss själva att välja. Många män tyckte på 20-talet att det var förfärligt, men kvinnor gjorde det ändå. Det var förfärligt med kort hår, kvinnor gjorde det ändå. Lindade fötter, korsetter, bröstförstoringar, rakade armhålor, ben och kön är så klart helt ok - så länge som det är valfritt. Så länge som de inte är krav för att man inte ska behöva bli hånad eller utfryst.

MEN var och en som öppet finner sin självkänsla i sina förstorade bröst, sina lindade fötter eller sin getingsmala snörda midja stöttar bilden av att det är det som krävs för att man ska vara nöjd med sin kropp. Vi hjälps åt att normalisera det som en grupp män har börjat efterfråga, och ibland är det inte män, utan en modebransch som vet att det går att tjäna pengar på de attribut som väldigt få kan uppfylla på naturlig väg.

Att hävda att föräldrar som inte vill att sina döttrar ska känna sig tvungna att raka sig egentligen inte vill att de ska ha sex är så bottenlågt översitteri att jag för fort tappar respekt och tålamod och skickar det vidare med samma låga ton. Och tillbaka får jag förstås bara ännu lägre respons. Det funkar inte. Jag måste ha respekt och tålamod så kan vi kanske komma framåt med millimetersteg.

1 kommentar:

  1. Det verkar mycket intressanta gavaziareb vänner facebook

    SvaraRadera