From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

26 aug. 2012

På andra sidan småbarnsåren

Man är omkring trettio, tränar, sover, festar, äter, lever, borstar tänderna, filar hälarna, smörjer in sig, fixar naglar och mår oförskämt bra. Så får man barn. Man slutar träna, sova, festa, äta, leva, borsta tänderna, fila hälarna, smörja in sig och fixa naglarna. Så vacklar man ut ur dimman tio år senare. Det spelar nog inte så stor roll exakt hur många år man är. Kroppen är inte så stark och tuff längre. Marginalerna inte så stora. Fest betyder ett glas vin. Träna betyder 4 km i spåret. Leva betyder... Ja förutom att vara med barnen, så letar många i min umgängeskrets efter vad livet ska vara nu. Nu när man har tid, men med en trött kropp.

Själv börjar jag lite försiktigt med att virka och sy korsstygn. Någon annan lägger mycket av sin tid på raw food, och någon tredje på att lära sig att segla, men de allra flesta tar i allt vad de kan. Jag hade aldrig trott för tio år sedan att merparten av alla jag har lagt till som vänner idag på Facebook skulle springa Maraton, vandra över Kebnekaise eller ta svart bälte i karate - att mina softa vänner tio år senare skulle fylla min feed med bilder från kickboxning, rollerderby, vågsurfning, bergsbestigningar, midnattslopp, halvmaror och vätternrundor. Jag tänker bara att glöm inte att ni har familj och barn där hemma som vill ha hem er hela. Stay safe och lyssna på vad kroppen klarar. Vi är inte 20 längre. Fast det är väl just det som är triggern. Kanske 40-årsåldern är en av alla trotsåldrar. Nu är det mammas tur.

1 kommentar:

  1. Hade liknande funderingar igår också men det handlade mer om att inte bli så arg och vara så hård eftersom man vet inte vad som händer.

    SvaraRadera