From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

12 jan. 2013

Träffsäkert om hur det är att vara kvinna



Caitlin Moran visualiserar verkligheten av den komplexa genusfrågan i How to Be a Woman. Istället för att på ett övergripande teoretiskt sätt förklara problemen berättar hon genom sin verklighet och sina erfarenheter hur det är att vara kvinna och varför det är så. Det är helt träffsäkert och omöjligt att sätta sig emot. Kapitlen är

1. Blöder
2. Hår
3. Vad kallar man bröst och vagina
4. Feminism 
5. BH 
6. Tjock 
7. Sexism 
8. Kär 
9. Lap-dancing 
10.   Giftemål 
11.   Mode 
12.   Barn 
13.   Inte ha barn 
14.   Förebilder 
15.   Abort 
16.   Bli gammal

Caitlin ger svart på vitt varför jag alltid har älskat Madonna och Lady Gaga men inte Katie Price. Jag tror jag ska använda hennes lilla enkla pocketbok som en bibel – att ta fram och läsa ur när världen är förvirrad och problem känns luddiga.

När t ex någon indikerar att kvinnor inte kan, vill eller orkar tävla på samma villkor som män eller undrar varför de få framträdande kvinnor i historien så ofta har tagit sina liv, då öppnar jag t ex sid 75 rad 25 och läser


‘But when I look at their undoing – despair, self-loathing, low self-esteem, exhaustion, frustration at repeated lack of opportunity, space, understanding, support or context – to me it seems as if they are all dying of the same thing: being stuck in the wrong century.’


När någon menar att kvinnor med fel klädstil får skylla sig själva när de får sexistiska kommentarer och behandling, att rätt kläder är ett sätt att skydda sig från män, då frågar jag om män klär sig särskilt för att slippa bli våldtagna av kvinnor och om svaret är nej, då läser jag sid 87 rad 24

’This all seems like quite a man-based problem, really. I would definitely put this under heading ‘100 per cent stuff that the men need to sort out’
och ‘What is feminism? Simply the belief that women should be as free as men, however nuts, dem, deluded, badly dressed, fat, receding, lazy and smug they might be. Feminism will have you all.’

4 kommentarer:

  1. Hej Malin!

    Jag och min fru läste boken under julhelgen, och jag kan bara hålla med om att man inte kan stå emot blandningen av humor och allvar. Och det skönaste av allt var att det smittade av sig på våra konversationer hemma och vi kunde närma oss väldigt laddade frågor utifrån Caitlins resonemang, med humor och allvar.

    Kul att du delade med dig av din läsupplevelse!

    SvaraRadera
  2. För mig är det befriande att se i många stycken att det är så här det är - att det inte är jag som är gnällig, neggig, knepig och som tolkar situationerna knasigt. Det här är den hemliga kvinnliga värld vi alla lever i. Har nu hört flera män som läsr den och blir glad över att man/ni vågar, det är lite läskig, privat, påträngande emellanåt :-S

    SvaraRadera
  3. Har inte läst den, blev lite avskräck av en recension men nu blir jag inspirerad. Har läst en bok om inkludering och jämställdhet på jobbet som använder sig av normkritik och det är intressant läsning för mig som inte tillhör normen.

    SvaraRadera
  4. Vad nyfiken jag blir - vad var inte uppskattat i recensionen och vad heter boken du läser?

    SvaraRadera