From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

6 maj 2011

24 hours med Ronnestam och Trendspanaren

SVT är så fast i sitt TV-uppdrag. Det är lite synd när det finns så många nya förutsättningar för public service. Gratis deltagande antingen på plats eller hemifrån soffan med datorn, twitter och någon bildtjänst i molnet. Det är bara kunskapen som är hårdvaluta.

En sådan här kväll konkurrerar lätt ut TVn en fredagkväll. Jag kommunicerar med både publiken och programledarna, jag kan fråga vad jag vill, jag nämns i bild, jag ser vilka som är på plats i lokalen - fast jag är hemma i min villa i förorten själv med tre små barn.

Johan Ronnestam och Göran Adlén vågar prata om sånt de är bra på och tycker är spännande 24 timmar i sträck livesänt. Det är generöst och det ger ett självklart utrymme för fel (ingen kan vara helt felfri 24 timmar i sträck!). Då vågar vi tittare/deltagare engagera oss - lika generösa och orädda tillbaka.



Tillägg:
Efter sex timmars sömn vaknade jag följande morgon och det första jag tänkte var 'hur har de det nu?'. Sjukt fräscha, fokuserade och engagerade såg de ut med fem timmars diskussion kvar. Det gick ju inte att lämna dem mer än nödvändigt i upploppet. Någon som är så engagerad måste ju fortfarande ha mycket kvar att säga och utröna. Eventet blev en fängslande upplevelse istället för en sänd debatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar