From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

20 mars 2011

CSR låter roligt, utvecklande och effektivt

SvD skriver idag om att upp emot hälften av alla chefer i kommun och landsting går i pension de kommande 10 åren och hur viktigt det blir för dessa arbetsgivare att jobba med sina varumärken för att locka kompetens.

I samma tidning intervjuas (H&M's CSR chef angående företagets hållbarhetsarbete. Jag tänker att de vänder den mest tänkbara kritik de kan få till sin fördel genom att jobba aktivt med problemen.

Jag har tidigare alltid tänkt att det inte spelar mig någon roll huruvida företagens hållbarhetsarbete främst är en strategi för att främja varumärket eller för att rädda världen - arbetet blir ju gjort och det är det viktigaste, men på sistone har jag ändrat mig. Det räcker inte att bara tala om att man arbetar för hållbarhet. Alla måste arbeta för att alla andra också ska kunna bli bättre. De måste dela med sig av kunskapen om vad de gör och hur de arbetar. Målet måste vara ett mer hållbart arbete för alla för att resultat ska uppnås.

Kommun och landsting är för mig idag lika med tråkigt, icke utvecklande och ineffektivitet. Ska de locka mig ska de skapa varumärken med ett gemensamt mål om hållbarhet på alla fronter vilket för mig låter roligt, utvecklande och effektivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar