From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

11 juli 2011

Ingen nyhet att kvinnor spelar, men rosa spel är ännu ocreddiga

Expressen skriver om 'nyheten' att andelen spelande kvinnor är lika stor som andelen män - men det vet vi väl ändå nu. Stardoll och King.com har i alla fall övertygat mig för länge sen om att jag trodde rätt.

Mattias Snygg tror inte alls på principen med rosa spel.
- Det finnsspelutvecklare som med-vetet riktar sig till kvinnor och unga tjejer som målgrupp och mängder med undersökningar om vad tjejer vill ha att använda sig av, men jag tror att det enda sättet att göra riktigt bra spel på är att göra dem så som man själv vill ha dem. Likheterna är större än skillnaderna när det kommer till vad för storts spelmekanik som tilltalar män och kvinnor.


Det är däremot som alltid trist att se att 'rosa' spel alltid anses vara skit och meningslöst att utveckla alls. Hade jag trott på det hade antagligen Stardoll sett helt annorlunda ut idag.

Både vad gäller de rosa spelen och alla andra spel blir det väldigt viktigt, precis som Mattias Snygg säger - att man ska göra spel som man själv skulle vilja spela - att tjejer fattar att de ska utbilda sig till speldesigners och delta i utvecklingen av spel: Speldesigner verkar fortfarande uppfattas som en helt manligt yrke om man tittar på ansökningarna på högskoleutbildningarna - say what? För mig är det där nyheterna borde fokusera nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar