Inte ens när jag var liten på sjuttiotalet var det en
självklarhet att jag som tjej lärde mig att sticka, virka, brodera eller sy,
men inte så långt innan det var sömnad sedan länge något feminint, något
kvinnor var ämnade till. Textilen användes länge för att uppfostra flickor till
att göra nytta och hålla sig stilla. De skulle alltid ha något i händerna.
Alltid göra nytta. Det där sista sitter ändå rätt hårt i mig. Alltid göra
nytta.
Brigitta Svensson och Louise Waldén har sammanställt Den feminina textilen – makt och mönster och låter i sista kapitlet Johanna
Rosenqvist lyfta fram konstnärinnan Malin Arnell som erbjuder ett kit med en
vit remsa och röd tråd för att brodera meningen ’Jag känner att jag behövs’...
och signera den med det egna namnet.
Det är lite meningen med livet kanske? Jag känner att jag
behövs... men hur mycket ska man behövas och hur ofta och för vem? Och kostar det
och går arbetet under upphovsrättsliga principer? Vem äger nyttan man gör? En man känner sig inte nyttig när han
broderar... kanske när han snickrar, men alltid när han tjänar pengar. Jösses
hur historien lever i oss.
Pernilla Rasmussen söker i Svenssons och Waldéns bok anledningen
till att kvinnor över huvud tagit fick sy annat än heminredning och folkdräkt. Männen
hade under skråhantverkets tid monopol på det betalda och professionella
textila arbetet – (vävarna, pärlstickarna och skräddarna), men skräddarskrået
var mindre luckrativt än andra skrån och det var för dyrt för att hålla lager
och producera annat än på beställningar. Damskrädderiet
tappade också status när modet förändrades och krävde mindre komplicerat
skrädderi, medan männens jackor och rockar alltid var krävande sömnad. 1700-talets mode med komplicerade snörliv ersattes under 1800-talet med
skurna längder i tunna bomullstyger anpassade att fungera i tropiska kollonier
och damskrädderiet kunde därmed utföras av vilket kvinnofolk som helst. Franska
romantiker hade definierat att kvinnor var lämpade att sy och det var bara det
komplicerade skrädderiet som var avsett för män. 1790 var endast 3 av 114
registrerade skräddare damskräddare i Sverige och här öppnade sig snart en laglig
inkomstkälla för sömmerskor, även stött av det ekononomiska kritiska läge som
krävde att kvinnor hade rätt till egen försörjning.
Men det var i kvinnornas obetalda vardagsarbete som det
textila blev en central del av en kultur och identitet. De broderade och vävda föremålen blev ofta kvar när
annat nötts ut och slängts. I broderiet lämnade kvinnors arbete ett synligt
avtryck, men helt osignerat. Avtrycket är just kulturellt, folkligt.
’Folket bestod inte av individer, utan var ett kollektiv ur vars djup –folkdjupet – dessa och andra företeelser frambringades.’
Om konsten ansågs skapad av en genialisk individ, sågs
folkkonsten som ett uttryck för en kollektiv tradition. Anneli Palmsköld
belyser detta i ett kapitel genom att visa hur vävda drätter och hängkläden som
osignerade delar av inredningar inte har tilldelats något intresse för den
ursprungliga vävaren , medan bonadsmålningar som ingått i samma inredning med
tiden har betraktats som alster som har återfunnit sina signeringar.
’Genom att man såg dessa bilder som konstobjekt behandlades de som konst och man utgick från att det fanns en skapande individ bakom verket. Textilierna har inte behandlats på samma sätt. Att måla har setts som ett uttryck för individens kreativitet, att väva som en del av en kollektivt uppburen tradition.’
En intressant aspekt i detta är att det trots de omfattande
samlingar som finns idag är omöjligt att tolka om upphovskvinnorna när de vävde
och broderade sina alster endast har fört vidare en gammal tradition med de mönster
som fanns i bygden eller familjen, eller om de i kontext och sammansättning
medvetet har brutit mot normer eller tagit egna kreativa inititiativ likt Karin
Larsson.
Jag tolkar det som att intresset för den svenska Hemslöjden
med sina föreningar uppstod och närdes både av nationalistiska strömningar och
av en värdering av det genuina och personliga som i motsats till automatisering
och slätstrukenhet. Insamlingen, katalogiseringen och bevarandet vid olika
museer i landet har erbjudit annars obefintliga jobbmöjligheter för flera kvinnliga
eldsjälar. Flera av dessa presenteras i ’Den feminina textilen’, men som vid
alla intellektuella institutioner och gebit skymtar en ordentligt pretantiös och
hierarkisk anda i det arbetet. I slutet av boken ställs också funderingen
om den pretantionen är relevant i t ex formgivar- och konsnärskretsar. Det
känns ibland som att det är vettigare att lägga energin på kampen utanför
området än inom...
’En betydelsefull del i kampen för en annan maktordning mellan könen är att erkänna och uppvärdera traditionellt feminina verksamhetsområden.’
Märta Måås-Fjetterström är kanske det enda namn bredvid
Karin Larsson som står för sig självt i den svenska hantverkstraditionen för
den normalintresserade. Hon anses vara konstnärinna. Det är antagligen tack
vare att hon tog den gamla kunskapen och traditionen och gjorde egna mönster
och skapelser med denna, men också att hon hävdade den. Hon signerade sina verk
och ansåg själv att de hade verkshöjd. Det här bekämpades å det yttersta på
Malmömagasinet där hon länge arbetade, där de menade att hon inkräktade på det
ortstypiska folkets kultur. Det finns alltså strömningar som bestämt hävdar att
hemslöjd inte kan vara konst och inte ha en upphöjd avsändare. För mig låter
det rätt mycket som jantelag, eller så har man bara helt olika syn på feminism
och hantverk.
Jag tyckte både syslöjd och träslöjd var lika roliga ämnen i
skolan, men slutade helt att ägna mig åt sömnad och textil i tonåren. Det fanns
roligare saker att göra. De senaste åren har jag fått upp en stor kärlek för
syjuntan som format och behovet av det personliga hantverket i en tid då allt
ser likadant ut. Det personliga, unika, hantverkade är värt stora pengar i vår
massindustri. Jag avundas de som kan och ser dem överallt. På tåget plockar ett
par kvinnor upp sina stickningar som om det vore det naturligaste i världen. På
jobbet hittar jag en måntalig syjunta där tjejer från UR syr presenter till
baby showers, virkar små små converseinspirerade sockor efter mönster och VD’ns
högra hand syr klart den röda klänningen till företagsfesten. Men allra bäst
blir det när någon är kreativ och skapar hantverkad konst – kombinerar det
gamla med det nya. Traditioner kombinerade med det vi har nu är det som träffar
mig hårdast i hjärtat, det är där jag är – i historien, i samtiden och i
framtiden.
Jag tror att Susanna Bauer när hon beskriver sitt arbete, fångar något som många i hantarbetet kan relatera till.
– Jag gillar att ge tid till det oansenliga. Det som omger oss och ofta går oss obemärkt förbi. Att kunna uppmärksamma dessa obetydliga men mycket taktila material, genom en numera stor tillskansad kunskap om hur de fungerar, ger mig mycket.
Mer inspiration finns på t ex
Enjoy all these distinct viewpoints and concepts. Will definitely apply of such ideas. My personal kids tend to be at night child period currently thankfully so we no more must baby proof everything and can have got better ones points.G-spot Vibrator
SvaraRadera