From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

25 maj 2010

Victoria, Daniel, frillor, fruar och herrar


Kanske att jag helt omedvetet var påverkad av det kommande bröllopsspektaklet när jag i februari beställde boken Frillor, fruar och herrar - en okänd kvinnohistoria. Jag trodde i alla fall att jag ville läsa om kvinnor i en annan tid, men nu när kaoset kring överlämningen av bruden uppstod, börjar jag tro att det fanns undermedvetna funderingar på kungliga förhållanden över klassgränserna.

Frillorna befolkar, om än i skymundan, så gott som hela den Europeiska historien mycket långt tillbaka. Frillorna var både respekterade, erkända och belönade älskarinnor till kungar och prinsar. De var ofta kvinnan han älskade, medan giftermålet var ett politiskt och/eller ekonomiskt förbund. Ordet 'Frilla' kommer från ursprungliga ord som betyder 'den älskade' och 'älska'. Även Frej och Freja, frände, fria och friend kommer antagligen från samma ord.

'Gift' är samma ord som engelskans 'gift' och 'bröllop' kommer från det fornnordiska 'brudköp'.

Barnadödligheten var brutal i de norra delarna av Europa. En kung eller prins fick bara ha en frilla åt gången och de barn man fick tillsammans tillföll fadern efter två års ålder. Barn var hårdvaluta helt enkelt och både frillor och deras barn blev mycket väl omhändertagna när ett kommande bröllop fick avbryta förhållandet. Väl i den bemärkelse att någon i den närmaste kungliga bekantskapskretsen beordrades att gifta sig med frillan, samt att stora ägor och summor delades ut under resterande liv. Även andra kungliga släktingar såg om de dumpade frillorna. Barnen ingick i den samlade kungliga barnaskaran och var lika respekterade och nära tronen som äktfödda barn.

Men gifta sig med sin frilla fick kungen inte göra. Den mest kända förbrytaren av denna regel var kanske Erik XIV som efter förvirrad galenskap med flera mord bakom sig fick hjälp att hålla sig kvar vid makten, men som sen begick misstaget att gifta sig med sin älskade Karin Månsdotter.

Karin hade flyttat in hos Erik som fjortonåring, fött deras första barn Sigrid två år senare och de gifte sig året därpå. Hon var bara drottning i 86 dagar innan Eriks bröder störtade Erik från makten bl a med stöd av anklagelsen för det oståndaktiga giftermålet.

Nu har jag fått mitt ställningstagande att giftermål inte är för mig stärkt. Inte vill jag lämnas i gåva till någon. Jag undrar också hur en så stencool tjej som kronprinsessan Victoria inte har koll på, eller känner sig relaterad till historien (som dessutom är hennes historia mer än någon annan svensks), men det är ju för att jag har så svårt att tro att man vill bli överlämnad från en man till en annan och det har ju inte jag med att göra. Och så undrar jag hur den som i dag inte stödjer frillobröllop tänker. Känns grymt gammalmodigt - alltihop. Och jag har brytt mig om att kommentera det kungliga bröllopet.

Det var de intressanta frillornas fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar