From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

17 jan. 2012

Hur du är dig själv på nätet

Jag pratade personligt varumärke med CAP studenterna idag. Själva uttrycket är på dekis håller jag med om, men det fungerar fortfarande för att summera vad det var vi pratade om – den personliga identiteten i sociala media. Sociala media är också ett uttryck på dekis...

Studenterna ska snart ut på LiA och vill förstås presentera sig för spännande arbetsgivare. De flesta ogillar att vara för personliga (inte privata utan personliga) och vill framstå som professionella. Men det är svårt att fånga någons intresse och att sticka ut om man inte får se vem personen som skriver är. Jag får ingenting att referera till eller engagera mig i. Jag uppmanar alltså studenter att våga bli ’han med humorn’ eller ’hon som spelade onlinespel på nätterna’ för att de ska bli ihågkomna i CV-högen.

Samtliga i gruppen fick efter att jag hade visat en mängd exempel och pratat lite SEO och annat, definiera vilka nyckelord de helst skulle vilja att de presenterades med på nätet – de ord som helst ska komma upp när någon googlar på ens namn, och fundera över vem de vill nå, varför och hur. Här är några punkter ur vår gemensamma diskussion utifrån det.

1. Lägg upp ett uppdaterat Linkedin-konto. Definiera de företag du är mest intresserad av att jobba på, leta reda på rätt profil från det företaget på Linkedin och skicka ett meddelande där med en kort beskrivning av vad du letar efter.

2. Gör projekt kring något du har som stort intresse privat. Gillar du videoproduktion och vurmar för att motverka mobbning – gör en kort video på anti-mobbningstema. Bilden av dig blir någon som genomför projekt, som har jobbat med videoproduktion och som ömmar för barn- och ungdomars hälsa. Chansen är större att du hamnar på rätt tjänst.

3. Gör ett bloggprojekt –Fredrik Wass gör ett just nu - #blogg100 – en post om dagen 100 dagar i streck. Du får ett projekt genomfört, övning i att blogga, erfarenhet av att sprida bloggposter, förhoppningsvis ett gäng som följer dig och som minns dig efter det, men det är naturligt att avsluta och kanske börja om med ett gäng erfarenheter i bagaget.

4. Gör projekt med flera andra – sälj in en projektidé till andra studenter eller skicka ut förfrågan om partners som vill hjälpa dig på Twitter. Där finns fullt med folk som inte är fullbelagda och som av samma orsak som du kan vilja göra ett projekt som sprider sig. Ju fler ni är desto större nätverk också.

5. Projekten är bra att ha i CV’n som rekryteraren läser, men din sociala aktivitet på nätet, vare sig du sprider ett projekt, bloggar eller interagerar med andra, kommer främst att få andra med samma intressesfär att hitta dig - de som jobbar i produktion på företagen. När de behöver rekrytera kommer de att komma på att du finns och förhoppningsvis rekommendera dig.

6. Ingen är perfekt och perfekt är rätt tråkigt. Det är helt ok, och kanske tom mer engagerande, att skriva om misstag man gör och erfarenheter man får av det. Någon annan kommer känna igen sig eller kanske komma med råd och tips och du framstår som lärande och ödmjuk.

7. Om du är nyfiken på Twitter, men tycker att det känns onaturligt att skicka ut tweets ut i en anonym rymd kan du börja med att följa folk som twittrar på nyckelord du är intresserad av. Det kommer falla sig naturligt att retweeta när det är något spännande och kanske kommentera eller svara.

8. Om du tänker till kan du med en blogg eller feed visualisera även nyckelord som analytisk, realist, öppensinnad, rolig, nördig, ambitiös, snabb att fatta beslut, kuriosakunnig, positiv.

Feed/bloggförslag
realist/orealist – endast kommentarer på vad som är realistiskt och inte
riskfritt – analys av risken i projektet, i vardagen, i historiska händelser, i något som går att läsa om i tidningen idag
öppen för allt – visualisera dina otippade nördsidor t ex smink på dagen vs onlinespel på natten, leveldesigner med matintresse
dagens humor – en comic strip om dagen
xnörden – allt om ett specifikt fokuserat ämne t ex spel med en orch som huvudkaraktär, filmer med hårdrocksmusik i,
med sikte på toppen – beskriv alla små och stora projekt du gör för att nå dit du vill – ’Idag har jag ringt till x och pratat med x, hoppas att de har en plats för mig’.
beslutsam – ’så här många beslut fattade jag idag vid dessa tillfällen’ (vilken glassort jag tog, lunchvalet, omvägen till skolan osv’
allt man inte behöver veta – en kuriosa om dagen
ja visst – för en låtsasdialog varje dag med hur din dag hade sett ut om du hade en negativ motpart som tyckte raka motsatsen hela tiden.

9. Gör det lätt för dig. Vill du föreläsa - lägg upp presentationer på slideshare, fotograferar du till vardags - starta en blogg på Tumbler - publicera det du ändå gör.

Själv gör jag (både enligt Google och mig själv) saker roliga med hjälp av Gamification, är konceptutvecklare på svt, har tidigare varit produktchef på Stardoll, sitter i ledningsgruppen på Futuregames och föreläser ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar