From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

2 sep. 2010

Min Twitterfeed bästa tidningen


Nya tidningen YourLife fick rätt dåliga recensioner i releasen för ett par veckor sen(ex Jenny Östergren för expressen). I samband med detta hade jag en konversation på twitter om hur oinspirerande tidningsutbudet är. Man står där i hyllraderna och tittar och letar och hoppas på att hitta någon superjysst läsning. Testar något nytt som ibland är goda försök, men inte håller i längden.

Livsstilsmagasinen framför allt, känns som gjorda av kvinnor utan starka intressen för kvinnor utan starka intressen. Jag tänkte vidare att en månadstidning med artiklar från alla GeekGirls hade varit drömmen. Skriven av megaintresserade kvinnor för megaintresserade kvinnor. Intresserade av - egentligen vad som helst faktiskt.

För övrigt är min Twitterfeed den bästa läsning jag har. Jag har ju satt ihop urvalet själv till en blandning av nyheter och bloggar om teknik, sociala media, spel, digital utbildning, ungdomar, diy, ekorätt, trender och skvaller. Den är lite stressande bara, och jag får ju aldrig någon överblick. Jag måste förlita mig till att de intressanta artiklarna förses med de rätta nyckelorden som jag triggar på, och text är ju alltid svårt att ta till sig jämfört med foton. Det tar rätt mycket tid också.

Men jag kan få min twitterfeed i tidningsformat nu. Och för den som inte orkar lägga tid på att pussla ihop en bra Twitterfeed med de rätta nyhetskällorna, så kan man välja någon person som verkar uppdaterad och kika på den personens personliga tidning. Det är klart att jag så snart som möjligt vill kunna designa min tidning så att den ser ut som jag vill också, men bleka paper.li/malinstroman är mycket mer givande läsning för mig än vad YourLife är.

(Omtalade Flipboard för iPad är snyggare, med samma funktionalitet men fortfarande grafiskt statisk och går inte att göra personlig på det sätt som jag drömmer om. Och iPad finns faktiskt inte att köpa i Sverige än. Inte heller kan andra tjuvkika på andras tidningar på samma sätt.)



Jag stödjer förstås Dojan i hans artikel från idag Tufft för tidningar när Twitter blir din tidning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar