SvD skriver idag om att upp emot hälften av alla chefer i kommun och landsting går i pension de kommande 10 åren och hur viktigt det blir för dessa arbetsgivare att jobba med sina varumärken för att locka kompetens.
I samma tidning intervjuas (H&M's CSR chef angående företagets hållbarhetsarbete. Jag tänker att de vänder den mest tänkbara kritik de kan få till sin fördel genom att jobba aktivt med problemen.
Jag har tidigare alltid tänkt att det inte spelar mig någon roll huruvida företagens hållbarhetsarbete främst är en strategi för att främja varumärket eller för att rädda världen - arbetet blir ju gjort och det är det viktigaste, men på sistone har jag ändrat mig. Det räcker inte att bara tala om att man arbetar för hållbarhet. Alla måste arbeta för att alla andra också ska kunna bli bättre. De måste dela med sig av kunskapen om vad de gör och hur de arbetar. Målet måste vara ett mer hållbart arbete för alla för att resultat ska uppnås.
Kommun och landsting är för mig idag lika med tråkigt, icke utvecklande och ineffektivitet. Ska de locka mig ska de skapa varumärken med ett gemensamt mål om hållbarhet på alla fronter vilket för mig låter roligt, utvecklande och effektivt.
I put down my online shopping experiences, diy and general life issues. At malinstroman.wordpress.com I reflect upon pedagogy, children and their online interactivity, malinstroman.com is more job related.
20 mars 2011
10 mars 2011
Traditional and adorable paper sculptures
It's interesting how the asian origin makes just a little more sense and story to the art - how a culture and traditions takes new forms in several aspects in these most adorable paperwork or paper sculpture from Cheong-ah Hwang alias papernoodle (buy them on Etsy)



20 feb. 2011
I want QR-codes for my bills
15 feb. 2011
Hasbro do a LEGO
Hasbro is according to USA Today about to release a new line that is compatible with Lego. Kre-O starts with Transformers characters Optimus Prime and Bumblebee and is not going for the evident opportunity to catch the huge target group that LEGO has forgotten - everyone who is not into big machines and tough power. I'm still dreaming of a site with building instructions created by users where we would probably see hospitals, schools, nurseries, amusement parcs, alice in wonderland accessories and more and more...

More from me on LEGO...
More from me on LEGO...
8 feb. 2011
(o)Intresset för hållbart företagande
Idag har jag tittat närmare på det svenska intresset för hållbart företagande. Min första tanke var ’tjejer’. Någonting säger mig spontant att kvinnor generellt sett är mer intresserade av hållbart företagande än vad män är. Varför det??? Mjuka värden, svårare mätbara lönsamhets- alternativt vinstmål, önskan att ge och inte bara ta, ett generellt hållbarhetstänk med barnens framtid i fokus. Taskigt… jag känner ju massor av killar som också pratar om sånt, men det känns ändå som att det för många män tillhör den privata sfären och inte den professionella. Mycket riktigt är över 60% av Miljöpartiets medlemmar kvinnor.
Tidigare på morgonen lyssnade jag på studenters presentationer på Handelshögskolan och där slog det mig att just ekonomistudenter borde vara en av de mest intresserade målgrupperna.
Då borde ju de blivande ledarna utbildas i frågan kan man tycka. Till min stora glädje hittar jag ett magisterprogram i strategiskt ledarskap för hållbarhet på Blekinge tekniska högskola i Karlskrona. Och 425 uppsatser taggade CSR/hållbarhet, nästan alla avslutade förra året! Framtidshopp! De unga vet vad som krävs i den snara framtiden. Hmmm... en STOR majoritet av dessa är skrivna av tjejer. Det brukar betyda att det blir ett nedgraderat fokus... mindre värdefullt ju fler tjejer som intresserar sig. Hoppas det är grymt kaxiga tjejer i nästa generation chefer!
Företagsinkubatorer hittar jag några stycken, t ex bic factory och innovationsbron. Coolt – några spelare har förstått att det är en bra väg att få fart på det hållbara företagandet, ge hjälp, information och stöd i starten, innan det är för sent.
Och så är det några företag som dyker upp, men ganska få namn ändå tycker jag. Det är Polarn o. Pyret, H&M, IKEA, Eon, Middagsfrid och Axfood (Axel Johnson AB) som syns flitigt i sammanhanget – för att de har jobbat på sin image, för att de är pionjärer inom hållbarhet och värnar om vår jord eller för att de har förstått att det kommer att innebära problem för företaget förr eller senare om inte åtgärderna påbörjas nu, tänker jag misstänksamt. Polarn o. Pyret ser en tydlig önskan hos sina kunder att kunna handla miljövänligt åt barnen - konsumentkraft!
Några få tidningar dyker upp i sökningarna. Miljöaktuellt på IDG, Miljö&Utveckling, Energi&Miljö och Bonniers CSR i praktiken. De är ju konkurrenter till varandra förstås, men borde ju egentligen samarbeta… att skapa medvetande kring hållbarhetsfrågor är ingen tävling utan en mission.
Det finns också några konsultbyråer som erbjuder sina tjänster till företag som vill förstå hur de ska kunna förbättra sitt arbete för hållbarhet. Relation Capital Parnters, Verksam, Esam, och CSR guiden. Dessa konsultföretag är antagligen högst medvetna om att om de bara håller ut ett litet tag till har de snart en större business.
Där det ändå kryllar lite av aktivitet är hos myndigheter, kommuner, institutioner, stiftelser mm.
Framtida Handel är ett dialogprojekt, en frivillig överenskommelse mellan regeringen och ett antal företag, kommuner och regioner. Syftet är att åstadkomma en hållbar handel med dagligvaror till år 2025.
Miljöstyrningsrådet bidrar till hållbar utveckling genom att stödja företag och offentlig förvaltning i deras miljöarbete på strategiskt och kostnadseffektivt sätt.
Tillväxtverket ska stärka regional utveckling och underlätta företagande och entreprenörskap i Sverige.
VINNOVA är en innovationsmyndighet med mål att öka konkurrenskraften hos forskare och företag i Sverige.
Hållbar utveckling Skåne är en partipolitiskt obunden ideell förening med syftet att främja dialogen mellan olika aktörer i regionen. Föreningen verkar för att utöka kontaktytorna och skapa nya mötesplatser för sina medlemmar och andra intresserade.
CSR Sweden företagsnätverk som fokuserar på företagens samhällsansvar och samhällsengagemang och kunskapsutbyte
Svenskt näringsliv är företagens företrädare i Sverige vars mål är att Sverige skall återta en tätposition i den internationella välståndsligan. De bygger en bred intressegemenskap kring värdet av företagande och företagsamhet och vill öka förståelsen för företagens verklighet och för bästa möjliga villkor för att verka och växa.
Många aktörer arbetar för ett hållbart företagande och ändå är det rätt tyst om ämnet. Det kanske är viktigare att titta på vilka som inte är intresserade istället...
Tillägg: att den här posten kommer upp allra högst i googlesökningen på 'intresse hållbarhet' bekräftar kanske funderingen
Tidigare på morgonen lyssnade jag på studenters presentationer på Handelshögskolan och där slog det mig att just ekonomistudenter borde vara en av de mest intresserade målgrupperna.
De företag som attraherar kunder som ett resultat av sitt arbete med hållbar utveckling, det är de som kommer att vara ledarna i morgondagens ekonomi. De förtjänar att lyftas fram och inspirera övriga, säger Erik Hedén på IDG.
Då borde ju de blivande ledarna utbildas i frågan kan man tycka. Till min stora glädje hittar jag ett magisterprogram i strategiskt ledarskap för hållbarhet på Blekinge tekniska högskola i Karlskrona. Och 425 uppsatser taggade CSR/hållbarhet, nästan alla avslutade förra året! Framtidshopp! De unga vet vad som krävs i den snara framtiden. Hmmm... en STOR majoritet av dessa är skrivna av tjejer. Det brukar betyda att det blir ett nedgraderat fokus... mindre värdefullt ju fler tjejer som intresserar sig. Hoppas det är grymt kaxiga tjejer i nästa generation chefer!
Företagsinkubatorer hittar jag några stycken, t ex bic factory och innovationsbron. Coolt – några spelare har förstått att det är en bra väg att få fart på det hållbara företagandet, ge hjälp, information och stöd i starten, innan det är för sent.
Och så är det några företag som dyker upp, men ganska få namn ändå tycker jag. Det är Polarn o. Pyret, H&M, IKEA, Eon, Middagsfrid och Axfood (Axel Johnson AB) som syns flitigt i sammanhanget – för att de har jobbat på sin image, för att de är pionjärer inom hållbarhet och värnar om vår jord eller för att de har förstått att det kommer att innebära problem för företaget förr eller senare om inte åtgärderna påbörjas nu, tänker jag misstänksamt. Polarn o. Pyret ser en tydlig önskan hos sina kunder att kunna handla miljövänligt åt barnen - konsumentkraft!
Några få tidningar dyker upp i sökningarna. Miljöaktuellt på IDG, Miljö&Utveckling, Energi&Miljö och Bonniers CSR i praktiken. De är ju konkurrenter till varandra förstås, men borde ju egentligen samarbeta… att skapa medvetande kring hållbarhetsfrågor är ingen tävling utan en mission.
Det finns också några konsultbyråer som erbjuder sina tjänster till företag som vill förstå hur de ska kunna förbättra sitt arbete för hållbarhet. Relation Capital Parnters, Verksam, Esam, och CSR guiden. Dessa konsultföretag är antagligen högst medvetna om att om de bara håller ut ett litet tag till har de snart en större business.
Där det ändå kryllar lite av aktivitet är hos myndigheter, kommuner, institutioner, stiftelser mm.
Framtida Handel är ett dialogprojekt, en frivillig överenskommelse mellan regeringen och ett antal företag, kommuner och regioner. Syftet är att åstadkomma en hållbar handel med dagligvaror till år 2025.
Miljöstyrningsrådet bidrar till hållbar utveckling genom att stödja företag och offentlig förvaltning i deras miljöarbete på strategiskt och kostnadseffektivt sätt.
Tillväxtverket ska stärka regional utveckling och underlätta företagande och entreprenörskap i Sverige.
VINNOVA är en innovationsmyndighet med mål att öka konkurrenskraften hos forskare och företag i Sverige.
Hållbar utveckling Skåne är en partipolitiskt obunden ideell förening med syftet att främja dialogen mellan olika aktörer i regionen. Föreningen verkar för att utöka kontaktytorna och skapa nya mötesplatser för sina medlemmar och andra intresserade.
CSR Sweden företagsnätverk som fokuserar på företagens samhällsansvar och samhällsengagemang och kunskapsutbyte
Svenskt näringsliv är företagens företrädare i Sverige vars mål är att Sverige skall återta en tätposition i den internationella välståndsligan. De bygger en bred intressegemenskap kring värdet av företagande och företagsamhet och vill öka förståelsen för företagens verklighet och för bästa möjliga villkor för att verka och växa.
Många aktörer arbetar för ett hållbart företagande och ändå är det rätt tyst om ämnet. Det kanske är viktigare att titta på vilka som inte är intresserade istället...
Tillägg: att den här posten kommer upp allra högst i googlesökningen på 'intresse hållbarhet' bekräftar kanske funderingen
28 jan. 2011
Social network games challenges
Yesterday I met a group of studens from the current Media Manegement course on Stockholm School of Economics. Robin Teigland has challenged them to study value networks and we narrowed the task down to an area per group. One group is challenged to analys the Turkish market and another will focus on the impact and risks of the Facebook and iPhone/iPad dominance. I thought it's good they focus on what's now and tomorrow instead of what was yesterday. There are many questions, but very few answers...
Turkey is an interesting market when it comes to social media due to their Facebook presence. At least 70% of their technographics have an account (I have seen higher figures before). Is it possible to break in to Turkey without using Facebook as the platform?
Facebook filters what is accessable on their platform both by the age limit, rules on gambeling and other american ethic ruled content. Will we be stuck with Farmville gamedesign forever?
iPad and iPhone are offering new habits of gaming - you can play social games where ever you are and will soon not have to sit by your computer - why would you then? How are the present flash-based online social games going to compete with new portable game offers?
For example World of Warcraft had their name very stable on the map even before the Facebook era and some of these games have made themselves social also outside the computer. These phenomenas seem hard to break, they have managed to keep their community outside Facebook through being something much more than only an online social activity. Is it possible to introduce a social game outside Facebook again? Is it only possible by adding a real life experience on the game maybe?
Pay for Minecraft if you like it is one story of success.
Read about social StarCraft in Swedish by Simon Sundén.
Turkey is an interesting market when it comes to social media due to their Facebook presence. At least 70% of their technographics have an account (I have seen higher figures before). Is it possible to break in to Turkey without using Facebook as the platform?
Facebook filters what is accessable on their platform both by the age limit, rules on gambeling and other american ethic ruled content. Will we be stuck with Farmville gamedesign forever?
iPad and iPhone are offering new habits of gaming - you can play social games where ever you are and will soon not have to sit by your computer - why would you then? How are the present flash-based online social games going to compete with new portable game offers?
For example World of Warcraft had their name very stable on the map even before the Facebook era and some of these games have made themselves social also outside the computer. These phenomenas seem hard to break, they have managed to keep their community outside Facebook through being something much more than only an online social activity. Is it possible to introduce a social game outside Facebook again? Is it only possible by adding a real life experience on the game maybe?
Pay for Minecraft if you like it is one story of success.
Read about social StarCraft in Swedish by Simon Sundén.
22 jan. 2011
Different opinions are great - different goals are not
Different opinions can lead to the most magic end result ever. When being in the middle of the process you probably go home from a discussion of different opinions and complain 'she's always persisting with her idea about bla bla' and you feel frustrated. But in the end, when a fantastic product is released and you look back on the production, you realize that it was great to get all aspects, knowledge and ideas put together into the best ever set. That you were wrong in some ideas and right in some and that you're happy that your colleague was so persistent.
Having different goals is the opposite. It results in endless lead times, eternal discussions and a half as good product as it could be. Must remember to not mistake one for the other.
Having different goals is the opposite. It results in endless lead times, eternal discussions and a half as good product as it could be. Must remember to not mistake one for the other.
16 jan. 2011
Wonderful Drawn on my own

Wow! Drawn - What a game. There are not many games I like to play on my own, with no company, but this I do. I want to solve the puzzles and riddles and patterns on my own. I want to be the clever one finding my way through it. There is no time pressure, a few hints to help me solve the tasks if I need to, objects to save for later tasks and wonderful magic graphics to melt into. It is creative, letting me be creative too.
10 jan. 2011
De Andra - Onormala - Obegränsade
Jag läser Kvinnor män och alla andra av Jens Rydström och David Tjeder. Inget nytt under himlen, men det tål att påminna sig själv om detta emellanåt.
Jag har aldrig velat vara normal. Normalt är begränsat. Normala normaliserar.
De maktägande skapar de andra och beskriver och definierar dem som avvikande för att skapa den normalitet som omsluter dem själva och gör deras livsval självklara och naturliga. De Andra reduceras till sin annorlundahet, så att en kvinna bara är kön, en homosexuell bara sexualitet, en invandrare bara etnicitet och en person i rullstol reduceras till sin funktionsnedsättning.
Jag har aldrig velat vara normal. Normalt är begränsat. Normala normaliserar.

3 jan. 2011
Vart tar kilona vägen?
Veckorevyn försöker sig på en kommentar av den kroppsfixerade mediebilden (läs artikeln i dagensmedia.se). Det är svårt att göra rätt eftersom alla mottagare befinner sig i/med olika medvetanden och just deras målgrupp har det riktigt svårt med verkligheten.
Många har ingen aning om att de tycker som de gör enbart för att det har blivit det normala. De tycker rätt och slätt att tjockt är fult och inget annat.
Andra vet att vi matas med bilder av smala människor och lyckas ta sig så långt in i debatten som att de vet att det är så... men sen köper de ändå de tidningar som presenterar idealen eftersom de ändå lockas av det smala idealet. De kan inte stå emot... och är ofta lite arga över det.
Sen finns det de som är medvetna och som väljer bort de medier där de skeva idealen härskar och de som är medvetna men som inte bryr sig och med sitt medvetande inte låter sig påverkas, utan kan se på tv och ändå tycka att olika människor är snygga. Dessa är inte starka köpare.
Kommentarerna till artikeln i Dagensmedia visar just på svårigheten att träffa rätt, och jag håller nog med Äppeldrycken Merry om att antingen måste man stå på sig hela vägen, och annars gör man inte någon nytta alls.

Prenumerera på:
Inlägg (Atom)