From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

24 okt. 2010

Inte samma saker

Jag shoppar aldrig loss. Det har aldrig varit min grej. Men jag älskar att hitta precis det jag letar efter, eller ännu hellre något jag inte letar efter men som är precis det jag vill ha.

Ibland tänker jag att jag ska ta ett varv när jag har tid och köpa något nytt, som en belöning till mig själv, för att göra mig själv glad. Jag blir nästan aldrig glad av det. Jag tittar och tittar och kan inte förmå mig att köpa något bara för köpandets skull. Vad ska jag med sakerna till? Jag måste behöva det jag köper, annars är det helt meningslöst - miljöförstöring utan mening. Därför är det roligt att shoppa loss på Stardoll – ingen miljöförstöring och inte så mycket slöseri med pengar. Billig och miljövänlig shopping. Jag är stolt över att ha varit med och skapat den upplevelsen.

Så finns det den andra sortens shopping – den glädjefyllda, den glädjande. Det ständiga blickandet efter vackra, unika, inspirerande prylar. Sånt som jag är själv om, som andra inte valde för att de inte ser hur det ska bäras, eller för att de kanske inte vågar. Eller fulsnygga vintagekläder. Hantverk. Smycken av små lokala designers. Ofta har någon lagt ner tid och själ i produkten. Det känns. Det inspirerar. Ibland är det billigt, ibland extra dyrt – alltid exklusivt.

Den shoppingen är nästan alltid mer världsvänlig också än den massproducerade. Den är närproducerad av vuxna människor och ofta i återvunna eller miljövänliga material, eller av glada djur. Det unika funkar bra för mig och för jorden. Det är rätt just nu och för framtiden. Därför ser jag fram emot att jobba med och vidareutveckla Signerat.se.

Once upon a time 3D was amazing, today handmade is


The things you put a lot of time on must be important

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar