From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

20 feb. 2011

I want QR-codes for my bills


While opening 50 envelopes with a sharp pen, transfering hundreds of long numbers from my bills into my online bank account, I'm starting to dream of the day when I get them sent to me by email - all in one - and I grab my phone and just screen the QR-code for them - and it's all done in a second.

15 feb. 2011

Hasbro do a LEGO

Hasbro is according to USA Today about to release a new line that is compatible with Lego. Kre-O starts with Transformers characters Optimus Prime and Bumblebee and is not going for the evident opportunity to catch the huge target group that LEGO has forgotten - everyone who is not into big machines and tough power. I'm still dreaming of a site with building instructions created by users where we would probably see hospitals, schools, nurseries, amusement parcs, alice in wonderland accessories and more and more...


More from me on LEGO...

8 feb. 2011

(o)Intresset för hållbart företagande

Idag har jag tittat närmare på det svenska intresset för hållbart företagande. Min första tanke var ’tjejer’. Någonting säger mig spontant att kvinnor generellt sett är mer intresserade av hållbart företagande än vad män är. Varför det??? Mjuka värden, svårare mätbara lönsamhets- alternativt vinstmål, önskan att ge och inte bara ta, ett generellt hållbarhetstänk med barnens framtid i fokus. Taskigt… jag känner ju massor av killar som också pratar om sånt, men det känns ändå som att det för många män tillhör den privata sfären och inte den professionella. Mycket riktigt är över 60% av Miljöpartiets medlemmar kvinnor.

Tidigare på morgonen lyssnade jag på studenters presentationer på Handelshögskolan och där slog det mig att just ekonomistudenter borde vara en av de mest intresserade målgrupperna.

De företag som attraherar kunder som ett resultat av sitt arbete med hållbar utveckling, det är de som kommer att vara ledarna i morgondagens ekonomi. De förtjänar att lyftas fram och inspirera övriga, säger Erik Hedén på IDG.


Då borde ju de blivande ledarna utbildas i frågan kan man tycka. Till min stora glädje hittar jag ett magisterprogram i strategiskt ledarskap för hållbarhet på Blekinge tekniska högskola i Karlskrona. Och 425 uppsatser taggade CSR/hållbarhet, nästan alla avslutade förra året! Framtidshopp! De unga vet vad som krävs i den snara framtiden. Hmmm... en STOR majoritet av dessa är skrivna av tjejer. Det brukar betyda att det blir ett nedgraderat fokus... mindre värdefullt ju fler tjejer som intresserar sig. Hoppas det är grymt kaxiga tjejer i nästa generation chefer!

Företagsinkubatorer hittar jag några stycken, t ex bic factory och innovationsbron. Coolt – några spelare har förstått att det är en bra väg att få fart på det hållbara företagandet, ge hjälp, information och stöd i starten, innan det är för sent.

Och så är det några företag som dyker upp, men ganska få namn ändå tycker jag. Det är Polarn o. Pyret, H&M, IKEA, Eon, Middagsfrid och Axfood (Axel Johnson AB) som syns flitigt i sammanhanget – för att de har jobbat på sin image, för att de är pionjärer inom hållbarhet och värnar om vår jord eller för att de har förstått att det kommer att innebära problem för företaget förr eller senare om inte åtgärderna påbörjas nu, tänker jag misstänksamt. Polarn o. Pyret ser en tydlig önskan hos sina kunder att kunna handla miljövänligt åt barnen - konsumentkraft!

Några få tidningar dyker upp i sökningarna. Miljöaktuellt på IDG, Miljö&Utveckling, Energi&Miljö och Bonniers CSR i praktiken. De är ju konkurrenter till varandra förstås, men borde ju egentligen samarbeta… att skapa medvetande kring hållbarhetsfrågor är ingen tävling utan en mission.

Det finns också några konsultbyråer
som erbjuder sina tjänster till företag som vill förstå hur de ska kunna förbättra sitt arbete för hållbarhet. Relation Capital Parnters, Verksam, Esam, och CSR guiden. Dessa konsultföretag är antagligen högst medvetna om att om de bara håller ut ett litet tag till har de snart en större business.

Där det ändå kryllar lite av aktivitet är hos myndigheter, kommuner, institutioner, stiftelser mm.
Framtida Handel är ett dialogprojekt, en frivillig överenskommelse mellan regeringen och ett antal företag, kommuner och regioner. Syftet är att åstadkomma en hållbar handel med dagligvaror till år 2025.
Miljöstyrningsrådet bidrar till hållbar utveckling genom att stödja företag och offentlig förvaltning i deras miljöarbete på strategiskt och kostnadseffektivt sätt.
Tillväxtverket ska stärka regional utveckling och underlätta företagande och entreprenörskap i Sverige.
VINNOVA är en innovationsmyndighet med mål att öka konkurrenskraften hos forskare och företag i Sverige.
Hållbar utveckling Skåne är en partipolitiskt obunden ideell förening med syftet att främja dialogen mellan olika aktörer i regionen. Föreningen verkar för att utöka kontaktytorna och skapa nya mötesplatser för sina medlemmar och andra intresserade.
CSR Sweden företagsnätverk som fokuserar på företagens samhällsansvar och samhällsengagemang och kunskapsutbyte
Svenskt näringsliv är företagens företrädare i Sverige vars mål är att Sverige skall återta en tätposition i den internationella välståndsligan. De bygger en bred intressegemenskap kring värdet av företagande och företagsamhet och vill öka förståelsen för företagens verklighet och för bästa möjliga villkor för att verka och växa.

Många aktörer arbetar för ett hållbart företagande och ändå är det rätt tyst om ämnet. Det kanske är viktigare att titta på vilka som inte är intresserade istället...

Tillägg: att den här posten kommer upp allra högst i googlesökningen på 'intresse hållbarhet' bekräftar kanske funderingen

28 jan. 2011

Social network games challenges

Yesterday I met a group of studens from the current Media Manegement course on Stockholm School of Economics. Robin Teigland has challenged them to study value networks and we narrowed the task down to an area per group. One group is challenged to analys the Turkish market and another will focus on the impact and risks of the Facebook and iPhone/iPad dominance. I thought it's good they focus on what's now and tomorrow instead of what was yesterday. There are many questions, but very few answers...

Turkey is an interesting market when it comes to social media due to their Facebook presence. At least 70% of their technographics have an account (I have seen higher figures before). Is it possible to break in to Turkey without using Facebook as the platform?

Facebook filters what is accessable on their platform both by the age limit, rules on gambeling and other american ethic ruled content. Will we be stuck with Farmville gamedesign forever?

iPad and iPhone are offering new habits of gaming - you can play social games where ever you are and will soon not have to sit by your computer - why would you then? How are the present flash-based online social games going to compete with new portable game offers?

For example World of Warcraft had their name very stable on the map even before the Facebook era and some of these games have made themselves social also outside the computer. These phenomenas seem hard to break, they have managed to keep their community outside Facebook through being something much more than only an online social activity. Is it possible to introduce a social game outside Facebook again? Is it only possible by adding a real life experience on the game maybe?



Pay for Minecraft if you like it is one story of success.

Read about social StarCraft in Swedish by Simon Sundén.

22 jan. 2011

Different opinions are great - different goals are not

Different opinions can lead to the most magic end result ever. When being in the middle of the process you probably go home from a discussion of different opinions and complain 'she's always persisting with her idea about bla bla' and you feel frustrated. But in the end, when a fantastic product is released and you look back on the production, you realize that it was great to get all aspects, knowledge and ideas put together into the best ever set. That you were wrong in some ideas and right in some and that you're happy that your colleague was so persistent.

Having different goals is the opposite. It results in endless lead times, eternal discussions and a half as good product as it could be. Must remember to not mistake one for the other.

16 jan. 2011

Wonderful Drawn on my own


Wow! Drawn - What a game. There are not many games I like to play on my own, with no company, but this I do. I want to solve the puzzles and riddles and patterns on my own. I want to be the clever one finding my way through it. There is no time pressure, a few hints to help me solve the tasks if I need to, objects to save for later tasks and wonderful magic graphics to melt into. It is creative, letting me be creative too.

10 jan. 2011

De Andra - Onormala - Obegränsade

Jag läser Kvinnor män och alla andra av Jens Rydström och David Tjeder. Inget nytt under himlen, men det tål att påminna sig själv om detta emellanåt.

De maktägande skapar de andra och beskriver och definierar dem som avvikande för att skapa den normalitet som omsluter dem själva och gör deras livsval självklara och naturliga. De Andra reduceras till sin annorlundahet, så att en kvinna bara är kön, en homosexuell bara sexualitet, en invandrare bara etnicitet och en person i rullstol reduceras till sin funktionsnedsättning.


Jag har aldrig velat vara normal. Normalt är begränsat. Normala normaliserar.

3 jan. 2011

Vart tar kilona vägen?


Veckorevyn försöker sig på en kommentar av den kroppsfixerade mediebilden (läs artikeln i dagensmedia.se). Det är svårt att göra rätt eftersom alla mottagare befinner sig i/med olika medvetanden och just deras målgrupp har det riktigt svårt med verkligheten.

Många har ingen aning om att de tycker som de gör enbart för att det har blivit det normala. De tycker rätt och slätt att tjockt är fult och inget annat.

Andra vet att vi matas med bilder av smala människor och lyckas ta sig så långt in i debatten som att de vet att det är så... men sen köper de ändå de tidningar som presenterar idealen eftersom de ändå lockas av det smala idealet. De kan inte stå emot... och är ofta lite arga över det.

Sen finns det de som är medvetna och som väljer bort de medier där de skeva idealen härskar och de som är medvetna men som inte bryr sig och med sitt medvetande inte låter sig påverkas, utan kan se på tv och ändå tycka att olika människor är snygga. Dessa är inte starka köpare.

På Stardoll försökte vi länge göra dockor som var lite mer 'verklighetstrogna' - alltid smickrande snygga för att inte förolämpa någon kändis, men ändå i ett format som motsvarade verkligheten. Kommentarerna flödade på dessa dockor. Vanligast var 'hon är inte så där fet'. Särskilt mycket rabalder var det om Beyoncé. Är man så snygg som hon lyckas mediebilden faktiskt radera lite extra sköna kurvor ur unga tjejers medvetanden! På dockor som Raven Symone var det aldrig någon som klagade, trots säkert 20 svunna kilon. (not: går inte att se dessa diskussioner idag då dockornas kroppar statiska för snabbare produktion och kommentarerna kretsar kring PR för de egna användarkontona och försäljning av kläder på dessa)

Kommentarerna till artikeln i Dagensmedia visar just på svårigheten att träffa rätt, och jag håller nog med Äppeldrycken Merry om att antingen måste man stå på sig hela vägen, och annars gör man inte någon nytta alls.



22 dec. 2010

Pure White



It's easy to see if something white is soiled. When it's white it is clean. It doesn't say much but that it is free from bacteria, dirt and contagion.

White is also asleep. A still soft and embedded sleep for frozen buds. A long wait for spirit and energy to raise again. White is hiding things for later... when it's getting warmer. A white lie.

White clothes and furniture are for the luxury ones - those who have hired people taking care of the household and the kids. Else they are doctors with demands to display their cleanness. The futuristic bacteria free style was seen on the catwalks this spring, but right now the white trend is reflecting the hard upcoming winter. Snow and Ice are the inspirations. No idea to complain. We can't change the weather - or yes we have - but we can't change it right now. Let's just embrace it. The winter is here to stay.

(Chanel fall 2010)






White is untouched. Nobody's been there. (the street outside my door in nearest stockholm suburb)


gray
orange
green/yellow
blue
pink
purple

21 dec. 2010

The wishlist of a 9 year old girl

A mobile phone as she's always using her friends' to call mom with and as it's good to be able to pay for the subway if needed sometime.

Actually any LEGO products, but especially the Harry Potter and City range. Starwars is not on the wishlist but when she got it for her birthday yesterday she immediately spent an hour putting it together.





She's got lots of Top Model products from before, but this was hightly wanted.

Still crush on cuties.

A real dog! Although she is afraid of them...


I guess I have to note that my kids always have access to any games they want, though last year there were premium memberships on Stardoll and Panfu, but not this year.