From oct 2010 my educational posts are published only on Pip

20 okt. 2010

Värdefullt pyssel

Att pyssla - är det något fånigt det? Något värdelöst? Det har inte slagit mig tidigare, att det finns de som tycker att pysslare håller på med något meningslöst. Jag känner inte så många tjejer som inte pysslar. Det är ju det man gör. Sätter in bilder i album, klipper bilder och sparar i pärmar, syr, stickar, målar en vägg, letar krokar att sätta upp, sår frön och ställer i fönsterbläcket, skissar upp drömmöbleringen, möblerar om, klipper ut fina bordsplaceringar, skriver ner ett vackert ord på papper och sätter upp på väggen, bakar en kaka.

Är det pysslandet som titt som tätt associeras med den negativa tillbakablickande hemmafrun? Det är ju inte hemmafru man är, utan pysslare.

Jag är en stolt pysslare. Jag pysslar för att jag tycker om att spara saker på ett organiserat sätt. För att inte ha saker överallt, utan i en ordning. Jag pysslar för att det ska vara fint där jag bor. Jag pysslar hellre än städar så det lyckas inte alltid, men jag har samlat min kreativitet och gjort något med den, det har blivit något fint av den. Är det något värdelöst det?

Läs också Joan skiter i tvätten och fixar biffen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar